Als het kalf verdronken is… pas je je arbeidscontracten aan
Als werkgever krijg je soms met lastige situaties te maken. Wat doe je bijvoorbeeld als een werknemer jouw vertrouwen heeft geschaad? Het is begrijpelijk dat je je afvraagt of je alle contracten van je medewerkers moet aanpassen en aanscherpen. Daarnaast moet je ook nog rekening houden met de wettelijke vereisten met betrekking tot arbeidscontracten. Met onderstaande tips zorg je voor een duidelijke communicatie naar je werknemers toe én verzeker je jezelf als werkgever voor de toekomst.
Wijzigingen in arbeidscontracten
Volgens de recente wetswijzigingen op personeelsgebied zijn bestaande medewerkers niet verplicht om een aangepast arbeidscontract te ondertekenen. Je kunt wel om een handtekening onder een nieuw arbeidscontract vragen, maar dit is niet verplicht. Voor nieuw personeel kun je echter wel een aangepaste arbeidsovereenkomst hanteren die zij kunnen ondertekenen.
Belang van een personeelshandboek
Ook hier komt weer het belang van een personeelshandboek om de hoek kijken. Het is belangrijk dat je dit handboek zo zorgvuldig en uitgebreid mogelijk opstelt waarin alle mogelijke incidenten en gevolgen zijn opgenomen.
Is er nou toch iets misgegaan dat niet in het handboek was opgenomen? Dan kun je het handboek aanpassen. Ook is het verstandig om werknemers te laten tekenen voor de ontvangst van het handboek. Zeker wanneer je het handboek niet hebt opgenomen in je arbeidsovereenkomst. Het personeelshandboek biedt duidelijkheid en richtlijnen voor werknemers, zodat zij op de hoogte zijn van de regels en verwachtingen binnen de organisatie. Met een handtekening voor ontvangst kun je je werknemers alsnog houden aan de regels die in het handboek zijn opgenomen.
Toepassen van regels
Om te laten zien hoe je de regels kunt aanscherpen na een incident, geven we je graag een voorbeeld. Stel je voor dat in een warehouse medewerkers gebruikmaken van de achterdeur om spullen mee te nemen zonder toestemming. In zo’n geval kun je als werkgever besluiten dat deze deur niet langer geopend mag worden. Door beveiligingsmaatregelen te implementeren en sancties te stellen op het openen van deze deur, kun je de regels handhaven. Bijvoorbeeld, je kunt een officiële waarschuwing geven en vervolgens een specifiek proces in gang zetten om herhaling te voorkomen.
Als werkgever ben je verantwoordelijk voor het bieden van duidelijke informatie aan je werknemers. Door regels consistent toe te passen en sancties te stellen waar nodig, kun je een werkomgeving creëren waarin vertrouwen en transparantie centraal staan. Wil je zeker weten dat je je werknemers kunt vertrouwen en de juiste maatregelen hebt getroffen? Neem contact met ons op of lees meer van onze blogs voor extra inspiratie.